Veelgestelde vragen
Wat is een gastouder?
Een gastouder is een gediplomeerd persoon die op professionele wijze jouw kindje opvangt tegen betaling. Voordat je kinderen kan ontvangen als gastouder moet je voldoen aan de eisen die de overheid stelt. De GGD doet jaarlijks een controle naar veiligheid, hygiëne en het pedagogische klimaat. Je kan er dus vanuit gaan dat je kindje in een veilige leefomgeving terecht komt! Wist je dat je het rapport van de GGD ook altijd online kan inzien?
Wat zijn de voor en nadelen van een gastouder?
Een vast gezicht
In de eerste levensjaren van een kind is de hechting ontzettend belangrijk. Door een gastouder in te zetten krijg jij als ouder, maar ook jouw kindje te maken met een vast iemand. Als gastouder leer ik jouw kindje kennen en kan ik beter ( sensitief responsief) reageren op de signalen die hij/zij afgeeft. Hierdoor bouwen we een goede hechtingsrelatie en ontstaat er een veilige omgeving!
Kleinere groep en huiselijke sfeer
Bij een gastouder thuis zal je nooit een grote groep kinderen vinden. Er mogen maximaal vijf kinderen onder de vier jaar opgevangen worden, waarvan 2 kinderen onder de 1 jaar. Bij het Wolthuisje zijn de kinderen welkom in de woonkamer. Hier is voor gekozen, omdat dit een huiselijke intieme sfeer geeft. Daarnaast hebben we een slaapkamer voor de kindjes van het Wolthuisje. Hier is ook ruimte om even te spelen, maar we zullen ons vooral beneden en buiten bevinden.
Ruimte voor persoonlijke wensen en goede communicatie
Doordat je met een vast gezicht te maken hebt, leer ik niet alleen het kindje , maar ook de ouder goed kennen! Hierdoor kunnen we samen werken aan fijn contact. Je brengt je kindje toch het liefst bij iemand waar je een fijn gevoel bij hebt? Heb je specifieke wensen, dan zijn deze altijd bespreekbaar! Denk hierbij ook aan voeden op locatie.
Nadelen
Als je gebonden bent aan 1 persoon betekend dit ook dat die persoon door persoonlijke omstandigheden of door ziek zijn even kan uitvallen. Het gastouderbureau kan dan samen met jou naar de opties kijken van vervangend opvang, maar het is vaak fijner als het kindje gewoon naar netwerk kan.
Wat zijn de tarieven en wanneer betaal ik door?
Het Wolthuisje werkt met vaste tijden van 08.00-18.00. Als je je kindje naar de opvang brengt is het niet mogelijk meer of minder dan 10 uur per dag af te nemen. Je bent natuurlijk altijd vrij om hem/haar later te brengen of eerder op te halen. De kosten zijn 6,75 per uur excl. luiers/babydoekjes en flesvoeding. Gedurende de dag wordt je kindje goed verzorgd met een variatie aan fruit en afwisseling van tussendoortjes zoals gezonde muffins, smoothie ijsjes of homemade koekjes. Ga gerust in gesprek als je een voorkeur hebt voor bepaalde tussendoortjes! We proberen zo min mogelijk siroop ( diksap) aan te bieden, maar vooral water.
Bij het Wolthuis je betaal je de feestdagen en vakantie ( van de gastouder) niet door.
Wat is een gastouderbureau?
Wanneer je kiest voor een gastouder krijg je automatische te maken met een gastouderbureau. Een gastouderbureau bemiddelt tussen ouder en gastouder. Je betaald hier maandelijks een bedrag voor. Ik ben aangesloten bij gastouderbureau ViaViela. Het gastouderbureau zal contact met je opnemen voor de facturen, maar ook om samen te bespreken hoe je de opvang ervaart. Wanneer je er met de gastouder niet uitkomt kan je altijd contact opnemen met het gastouderbureau.
Kinderopvangtoeslag
Ja, bij een goedgekeurde opvang ( en dat zijn we!) heb jij recht op kinderopvangtoeslag! Zorg ervoor dat je binnen drie maanden na start de toeslag aanvraagt via de website van de belastingdienst. Ik maak jaarlijks een kalender met de gemiddelde opvanguren die nodig zijn en deze kan je dan weer doorgeven aan de belasting. Stel gerust vragen als je ergens tegenaan loopt!


Solve your problems with my help!
My main mission is to help you grow your business faster. It doesn't take 5 or 6 years to have a profitable and stable digital business.
It's going to work like this
Introduction form
We are going to take advantage of this one-hour session minute by minute, so I will ask you to fill out an introduction form prior our meeting. This way I will know how to best guide you.
Video call
During the call, I listen to you and advise you about the things you must improve, what tools you really need and how you can optimize your processes to improve the connection with your community and increase sales.